Avanserte mobilitets-undersøkelser med API integrasjoner mot Google Maps og Entur

Introduksjon

Opinion er et av de ledende institutter i Norge. Selskapet arbeider både med kvalitative og kvantitative prosjekter, og gjennomfører en rekke undersøkelser som ligger i skjæringspunktet mellom kvantitativ og kvalitativ – et sted hvor Opinion med sin kunnskap tilfører god verdi for kundene.

 

En stor del av Opinions arbeid dreier seg om mobilitets- og transportstudier. Disse kan være ekstremt komplekse og tidkrevende, og krever strenge prosesser for å sikre at pålitelige data av høy kvalitet samles inn.

 

Opinion samarbeidet med MI Pro for å hjelpe til med å ta dette arbeidet et skritt videre, og for å gjøre undersøkelses-prosessen enda mer effektiv og sømløs.

 

Bakgrunn

Å forstå hvordan enkeltpersoner reiser rundt i byer er avgjørende for å forbedre offentlige tjenester som busser, tog og trikker. Likevel er det ekstremt komplisert å samle disse dataene i sin helhet. Dersom man kun vet hvor ofte noen går på et tog hver uke, vil ikke dette fortelle deg hvor langt de reiser, hvilke holdeplasser de bruker eller hvor lang tid reisen deres tar.

 

Ruter, som er en av de største kollektivselskapene i Norge ønsket en større forståelse for kundetilfredshet og reisevaner, derfor rekrutterte de Opinion for å samle denne innsikten.

 

Prosessen var som følger:

  • Opinion utførte 1200 intervjuer av kunder som reiser med buss.
  • En 14-17 minutters undersøkelse ble satt sammen for å få de nødvendige dataene. Omtrent 2/3 av dette spørreskjemaet dekket detaljer om alle reisene respondenten hadde tatt til dags dato.
  • Opinion tok dataene og delte hver reise inn i turer. For eksempel vil en 300 meters gange til bussen, 1 bussreise og 200 meters gange, være 1 reise bestående av 3 turer.
  • For hver tur målte Opinion både avstand og tid.
  • Data samles inn og sendes via et API til Opinions Datasjø fortløpende, der dataen prosesseres, vektes og eksporteres i ulike plattformer for videre analyser.

 

Utfordringene

Prosessen beskrevet ovenfor har hovedutfordringen med å involvere en enorm mengde data. Hvis du vurderer de mange forskjellige busslinjene; det faktum at linjene endres regelmessig – og legger til kjøreretningen – kan du se hvor raskt det blir komplisert. Bare å gi de mange tilgjengelige alternativene ville skape en mastodontliste i en undersøkelse.

 

Videre kan det hende at folks erindring ikke er så pålitelig når det gjelder å bedømme avstand eller tid. For eksempel kan noen vite at deres vanlige pendling tar 30 minutter, men det betyr ikke at de vet avstanden de reiser. Å få dem til å huske begge deler er en utfordring og kan føre til upålitelig informasjon.

 

Du må da også vurdere nødvendig databehandling. Avhengig av noens kjennskap til byen, vet de kanskje ikke hvordan de skal stave stoppestedene på reisen. Dette betyr at det må være noen på plass for å manuelt sjekke datalinjene for å sikre at det ikke er noen feil. Dette introduserer ikke bare menneskelige feil, men legger også til en ekstra belastning av tid og til slutt utgifter.

Hvordan hjalp MI Pro Opinion med å samle inn mer pålitelige data?

For å klare utfordringene med dette prosjektet, samarbeidet MI Pro med Opinion for å implementere følgende løsning.


Løsningen var følgende:

  • Integrere Google Maps i undersøkelsen, slik at en mer avansert søkefunksjon kan brukes for å få nøyaktige start- og målpunkter for hver tur – den kan registrere adresse, lengdegrad og breddegrad.
  • Integrere med et Entur som har informasjon om alle kollektivtransportmidler i Norge – f.eks. hver buss, tog, trikk rutetabell osv. Dette tillot MI Pro å:
    • Bruke en API for å koble til selskapets reiseplanlegger, for å vise linjene tjenesten kjørte i søkeresultatene til spørreskjemaet.
    • Konfigurere spørreskjemaet til å vise en radius på 400 m rundt hvert stopp, for å vise kjøreretningen og identifisere utgangen en person bruker (f.eks. hvis det er to utganger til én t-banestasjon, vil det løse det logiske alternativet).
    • Gjøre det mulig for brukere å angi start- og/eller stopp-posisjon for å hente de forskjellige transportforbindelsene som gikk mellom/gjennom disse holdeplassene.


Bilde: Integrasjon med Google Maps for å definere start og slutt på reisen


Resultatene

Dette samarbeidet har ført til en rekke positive resultater. Gjennom MI Pros støtte har Opinion:

 

  • Spart betydelig tid under intervjuprosessen. Uten MI Pro-integrasjonene ville hvert intervju ta 10 minutter lenger å fullføre.
  • Redusert nivået av databehandling som må gjennomføres, ettersom Google Maps-integrasjonen avdekker det nøyaktige stoppet folk søker etter. Dette frigjør tid til mer sofistikerte oppgaver.
  • Samlet nøyaktige avstander for hver tur folk tar.
  • Automatisk tilbakemelding på eventuelle feil i dataene. For eksempel, hvis et startpunkt ser ut til å være angitt feil, vil systemet flagge dette til respondenten ved å spørre: "Er du sikker på at du gikk fra a til b på x minutter?" Dette sparer intervjuere fra å slette intervjuer, og forbedrer effektivitet og datakvalitet betydelig.
  • Man slapp å eksportere data til klienten hele tiden. Ettersom MI Pro er integrert med Opinions Data Lake, skjer denne prosessen automatisk.

 

Hva gjør MI Pro-løsningen unik?

Det sofistikerte i det MI Pro implementerte gjør denne løsningen ganske unik. Ved å integrere med Google Maps og andre transporttjenester har MI Pro spart både tid og krefter for Opinion. Suksessen til dette prosjektet har også gjort det mulig for partnerskapet å utvide sin til andre transportformer, ved å bruke tredjeparts API integrasjoner for å øke effektiviteten og forbedre datakvaliteten.

 

Ved å introdusere større automatisering kan de som bruker dataene fokusere på innsikten som disse gir, i stedet for prosessen for å lage den.

 

«Fordelen med å samarbeide med MI Pro er servicenivået du mottar. Det faktum at du har folk som virkelig lytter til det du sier er veldig viktig for oss. Teamet hos MI Pro tar seg tid til å forstå forretningsproblemet vårt, i stedet for å levere en generisk «one size fits all»-tilnærming.»

 

John Lauring Pedersen, administrerende direktør i Opinion

TA KONTAKT

Kontakt oss i dag for mer informasjon

Hvis du finner noe interessant, ta kontakt direkte med oss, eller fyll inn skjemaet nedenfor. Da vil du høre raskt tilbake fra oss.