Universell utforming av undersøkelser

Hjelp til å utforme undersøkelser i henhold til WCAG og kravene til universell utforming

Bakgrunn

«Offentlige og private virksomheter har i utgangspunktet plikt til universell utforming av hovedløsninger for informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) rettet mot eller stilt til rådighet for bruker, slik at virksomhetens alminnelige funksjoner kan benyttes av flest mulig, uavhengig av funksjonsnedsettelse. Med IKT menes teknologi og systemer av teknologi som brukes til å uttrykke, skape, omdanne, utveksle, lagre, mangfoldiggjøre og publisere informasjon, eller som på annen måte gjør informasjon anvendbar»

Basert på det ovenstående regelverket stiller mange bedrifter og organisasjoner, kanskje spesielt innenfor offentlig forvaltning, i stadig større grad krav til sine undersøkelser at disse må tilpasses universell utforming.

Kvalitetssikring og tilpasning

Vi i MI Pro får ofte henvendelser fra våre kunder om hva som skal til og hvordan man best kan tilpasse seg dette regelverket. Ikke minst ved spørsmålet om «Tilfredsstiller deres software kravene som stilles til universell utforming?».


Det enkle svaret er selvsagt «ja» - vår software plattform har alt som skal til for å tilfredsstille disse kravene. Men fra det punktet til å lage en undersøkelse som faktisk er universell utformet er det ikke bare å «trykke på en knapp». Gjennom flere prosjekter har vi derfor bistått våre kunder både med kunnskap og kvalitetssikring for å gå de siste meterne for universell utforming.

Gjennom et nytt og unikt samarbeidsprosjekt med MediaLT kan vi derfor nå tilby  våre kunder å ta del i både kvalitetssikring, tilpasning og kunnskapsoverføring, slik at dere som organisasjon er best mulig rustet til å implementere dette allerede nå.

Hva skal til for å tilpasse undersøkelsene Universell utforming?

Den vanligste formen for tilpasning er å gjøre undersøkelsene lettere tilgjengelig for respondenter med redusert syn. Om lag 20% av personer i Norge (= respondentene) har én eller flere synsnedsettelser, og ved tilpasning av undersøkelsene vil dette kunne bidra til både bedre representativitet og bedre svargivning.


Den enkleste måten å se på undersøkelsen med et nytt lys kan derfor være å ta på seg en svaksynt sine «briller» og tenke seg at man skal benytte seg av en applikasjon som oversetter til lyd, f.eks.:

  • Hvordan skal man legge opp og merke undersøkelsen med såkalte ARIA-tags (ARIA = Accessible Rich Internet Applications)?
  • Hvordan ser stylesheet ut? Er det riktig bruk av fargesammensetning og kontraster?
  • Hvordan kan man unngå å benytte unødig forvirrende spørsmålskombinasjoner eller flere spørsmål på en side?
  • Hvor plasserer man ulike tekstelementer på en webside? Hvilken rekkefølge på instruksjoner vs. spørsmål og svar?
  • Hvordan bruke og definere matrisespørsmål så de gir mening for synshemmede?
  • Hvordan bruke alternative tekster som har samme meningsinnhold som bilder og illustrasjoner?
  • Hvordan bruke filtre, bilder, instruksjoner basert på om man skal ha WCAG eller ei?

Hvordan kan vi sammen bidra til bedre tilrettelagte undersøkelser?


Et samarbeid vil naturlig ha tre faser i et sømløst samarbeide med dere som kunde:

  1. Kvalitetssikring og tilpasning av eksisterende undersøkelser
  2. Utvikling av standardelementer og bibliotek. Kunnskapsoverføring og opplæring
  3. Løpende kvalitetssikring av undersøkelser

1. Kvalitetssikring og tilpasning av eksisterende undersøkelser

Ut fra en allerede programmert spørreundersøkelse, vi MI Pro gå igjennom denne med Universell utforming for øyet. Vi vil så i samarbeide med dere gjøre de første tilpasninger.

I neste omgang vil MediaLT gå igjennom undersøkelsen med et kritisk blikk. MI Pro vil så gjøre ytterligere tilpasninger, og i en iterativ prosess med MediaLT tilpasse undersøkelsen slik at denne tilfredsstiller kravene til WCAG.


2. Utvikling av standardelementer og bibliotek. Kunnskapsoverføring og opplæring

Med bakgrunn i kvalitetssikring vil MI Pro så kunne utvikle et sett standardelementer som dere kan gjenbruke. Det vil være:

  • Stylesheet
  • Standard spørsmål
  • Spesialtilpassede spørsmål

I tillegg vil vi legge vekt på at kunnskap også overføres til de som skal gjennomføre og programmere slike undersøkelser, slik at dere i størst mulig grad vil være selvhjulpne på dette området.


3. Løpende kvalitetssikring av undersøkelser

Med et eget bibliotek og tilpasninger vil det sannsynligvis være behov for ekstra kvalitetssikring av undersøkelser. Vi kan derfor sammen med MediaLT tilby en sømløs ekstra kontroll av undersøkelser. Vår erfaring tilsier at det uansett vil være gunstig med en siste kvalitetskontroll, spesielt for viktige undersøkelser, og som ellers når det gjelder et sømløst samarbeide: Du gjør det du vil - Vi kan gjøre resten.

TA KONTAKT

Kontakt oss i dag for mer informasjon

Hvis du finner noe interessant, ta kontakt direkte med oss, eller fyll inn skjemaet nedenfor. Da vil du høre raskt tilbake fra oss.