Det hele startet som et internt produksjonssystem i Markeds- og Mediainstituttet MMI (i det som i dag er Ipsos). Med initiativ og sterkt engasjement fra adm.dir. Per Jacobsen ble systemet, som den gang het Mark-IT, utviklet på en IBM stormaskin av to personer – Pål Opstad og Bjørn Grønli (sistnevnte er fortsatt i MI Pro som teknisk «guru»). Mark-IT var i sin tid et av verdens første helintegrerte systemer for markedsforskning, dvs. at alt fra utforming, innsamling, databehandling og analyse var integrert i ett system. Man skulle ikke behøve å ta data ut av systemet før evt. eksport til andre analyser (f.eks. SPSS). Dette gjelder også i dag – vår plattform er helintegrert.
Mark-IT ble i første rekke utviklet for å gjennomføre undersøkelser med «penn og papir» (skanning), og fra starten ble bl.a. Norsk Monitor gjennomført med automatisk oppsett av skanner. Senere kom også CATI (telefonintervju)
Etter hvert ble det besluttet å løfte Mark-IT over på en moderne PC-basert plattform. MI Pro AS ble derfor startet som eget selskap i 2000, og systemet ble døpt om til Research Studio.
Systemet ble derfor flyttet over på en moderne plattform, og med skanning, CATI og etterhvert også Webbasert innsamling var det fritt for respondenter å svare. CAPI (Computer Assisted Personal Interviewing) var også en del av plattformen. Viktig også å kunne eksportere resultatene i det format som fortsatt er ledende – MS Office. Med dette kunne man bruke samme spørreskjema - med flere språk – med logikk – multimodalt på alle plattformer – og det i et helintegrert system. Flere store institutter tok systemet i bruk, både i Skandinavia, UK og USA.
Gjennom deltakelse på flere internasjonale messer og kongresser, bl.a. ESOMAR, ble interessen vekket for utenlandske selskaper for å kjøpe selskapet. Dette kulminerte i slutten av 2005 da MI Pro ble solgt til amerikanske Global Market Insite (GMI). Tanken var da å videreutvikle Research Studio til en teknisk plattform for GMIs produksjon. Bjørn Grønli flyttet over til hovedkontoret i Seattle, og gjennom flere år gikk bl.a. alle Microsoft sine egne kundeundersøkelser på vår plattform. Utviklingen fortsatte med uforminsket styrke med utviklingsavdelinger i Ukraina og Russland (da kunne de samarbeide), Sri Lanka, Vancouver og Malmö.
Analysedelen av plattformen ble også lansert som et eget produkt «Research Analyzer».
GMI, som eide MI Pro, var først og fremst et panelselskap. Gjennom lengre tid slet selskapet økonomisk, og som en del av «opprydningen» fikk ledelsen i MI Pro i 2008 tilbudet om å kjøpe MI Pro tilbake gjennom et MBO (management buy-out). Dette ble gjort, og på egen kjøl fortsatte selskapet med hovedkontor i Drøbak og med utviklingsavdeling i Malmö.
Siden starten i 2000 hadde Research Studio vært lokale installasjoner hos de enkelte kunder, men i 2012 lanserte vi Research Studio 5 på en MS Silverlight plattform – som var et meget bra alternativ til datines store teknologi «Flash». Samtidig endret vi til en SaaS-leveranse, hvor hele plattformen ble driftet av MI Pro. Med Silverlight kom også online presentasjoner, mobil innsamling og baseline konseptet (man kunne endre spørreskjema underveis i datainnsamling). Videre tilførte vi animasjoner som click rank, buttons, drag’n’drop mm. som gjorde datainnsamlingen både enklere og morsommere. SuperDig ble også lansert som et eget standalone verktøy for analyse. Inkludert i denne også en unik «Import Wizard» for å importere andre filformater, f.eks. SPSS .sav format.
Med SaaS var det også mye enklere å legge til nye kunder (ingen installasjon nødvendig), og flere norske og andre nordiske kunder ble kunder av systemet. Flere av disse er fortsatt brukere. MI Pros hovedkontor ble også flyttet til Oslo - hvor det fortsatt ligger.
For å få et bedre fotfeste på det britiske markedet slo MI Pro seg sammen med det engelske teknologiselskapet MARSC, og dannet holdingselskapet QuenchTec. MARSC var leverandør av et sampling / panel-system, og flere internasjonale kunder kom dermed på kundelisten. Alle elementer i plattformen ble nå markedsført under merkenavnet QuenchTec, og systemene for datainnsamling og panel ble integrert med hverandre.
Utviklingen ble startet for å migrere fra Silverlight til en 100% Web-basert plattform.
På nytt ble MI Pro og QuenchTec et interessant oppkjøpsobjekt, og i 2021 ble selskapet kjøpt opp av et britisk selskap – Walr. Walr var på dette et lite selskap som satset på å benytte QuenchTec sin plattform for å ekspandere globalt. Det ble investert i ytterligere utviklingsressurser i Malmö, og det ble satt fart på å forbedre brukergrensesnittet i en moderne Web plattform som skal benyttes som selskapets egen infrastruktur.
MI Pro AS er fortsatt, og har hele tiden siden starten, vært et norsk selskap, men skiftet i 2022 navn til Walr AS.
Walr fortsetter sin ekspansjon med fokus på salg av panel og undersøkelser. Hovedmarkeder for satsingen er UK, Australia og USA. I denne prosessen har Walr AS på nytt blitt overdratt til dagens norske ledelse, og fortsetter videre ved å ta tilbake navnet MI Pro AS.
Daglig leder
Pål er økonomen og kundeansvarlig. Med over 30 års fartstid i bransjen har han både vært konsulent i institutt, og har implementert og lært opp de fleste brukere av systemet i dag.
Kontakt:
Epost: paal.sesseng@mipro.no
Mobil: 915 415 22
Teknisk "guru"
Bjørn er ingeniøren og sjefsutvikler. Han har gjennom over 30 års fartstid i bransjen utviklet både systemer og avanserte løsninger for de fleste av våre kunder.
Kontakt:
Epost: bjorn.gronli@mipro.no
Mobil: 9018 2128
TA KONTAKT